ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

محمدناصرخان قشقاییMohammad-Nasser Ghashghaie آخرین ایلخان قشقایی

قشقایی

چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 ساعت 09:29 AM
سلام به دوستان
جناب منصور
ممنون از شما که بحث سخنان ناصر خان قشقایی را به میان آوردید.
ناصرخان قشقایی آخرین ایلخان قشقایی محسوب می شد که متولد 1272 شمسی در استان فارس شهرستان قیرو کارزین و درگذشته سال 1362 در آمریکاست. ایشان و برادرانشان در جریان ملی شدن صنعت نفت از حامیان دکتر مصدق بودند و بدین دلیل بعد از کودتا بخاطر عدم همراهی با دولت کودتا به خارج از کشور تبعید شدند.
بعد از انقلاب ایشان به ایران بازگشتند و اوایل هم رابطه خوبی با حکومت داشتند اما چون باز هم رویه جمایت از ملی مذهبی ها را ادامه دادند باعث منازعاتی بین آنها و حکومت ایران شد که عاقبت آن خروج ناصرخان قشقایی از ایران در سال 61 و اعدام برادرش خسروخان قشقایی در همان سال بود.
ناصرخان در سال 62 در مصاحبه با مرکز مطالعات شفاهی هاروارد گوشه هایی از مشاهدات خود را بیان کرده است. از آنجمله جریان سفر احمدشاه به فرانسه و بخصوص موقعی که احمدشاه از سفر بازگشته است و اشاره به این می کند که احمدشاه مرد سیاست بلدی نبوده و صرفا برای خوشگذرانی به خارج سفر می کرده ووو .
اما مهمترین قسمت مصاحبه ایشان موقعی است که می گوید که در جنگ سال 1297 شمسی (معادل با 1918 میلادی یکسال بعد از روی کار آمدن کمونیستها در شوروی!!!!!!!!!!!!!!) بین ایل قشقایی و نیروهای دولتی و انگلیسیها که در نهایت به شکست قشقایی ها ختم شد، من و پدرم جهت صلح به شیراز رفتیم. در آنجا فرمانفرما حاکم وقت فارس شروع به صحبت کرد و گفت که شما در جایی زندگی می کنید که تاریخ دیرینه ای دارد و پادشاهانی مثل کوروش و داریوش ووو داشته و .... .
نکته اینجاست که وقتی آقای ناصرخان این گوشه از خاطرات خود را می گوید به نحوی ادا می کند که انگار خودش که در شیراز زندگی می کرده و در آنجا عمارت باغ ارم را داشته برای اولین بار است که می شنیده در ایران کوروش و داریوشی هم زمانی وجود داشته اند!!!!!!!!
نکته دیگر هم موقعی است که ایشان در همان ابتدای مصاحبه که مصاحبه گر از ایشان در مورد تاریخ ایل قشقایی صحبت می کند می گوید به همراه پدرم به خدمت باقر دستغیب رفتیم. در آنجا حسن پیرنیا هم حضور داشت من هر چه در مورد ایل قشقایی می دانستم گفتم بعد حسن پیرنیا گفت که شما قشقاییها از نسل فلان شاهزاده صفوی هستید و ... که معلوم می شود این تاریخ را هم جدیداً برای قشقاییها قالب کرده اند.
من مادر بزرگم تا سال 1389 در قید حیات بودند و درآن سال در سن 107 سالگی فوت نمودند. ایشان اصلاً فارسی بلد نبود و تلاش من برای پرسیدن مشاهداتش از آن دوران ثمری نداشت چون یک زن عامی بود و بعضی از اصطلاحاتی که مطرح می کردم را نمی دانست.
ضمناً لینک مصاحبه ناصر قشقایی به پیوست می باشد.
یک سئوال: جناب منصور شما قشقایی هستید؟
پاسخ:
آقای قشقایی علامت تعجب های انتهای جمله زیر به چه علت است؟

(معادل با 1918 میلادی یکسال بعد از روی کار آمدن کمونیستها در شوروی!!!!!!!!!!!!!!)          
 
 
 
 
 
 
 
قشقایی
چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 ساعت 10:01 AM
سلام به دوستان
محقق ارجمند جناب آقای پورپیرار
با تشکر از شما بابت زحماتی که برای نمایاندن حق و حقیقت متقبل شده اید و متقبل می شوید.
منظورم از آن عبارت این است که به نظر می آید در جنگ سال 1918 قشقاییها در جبهه روسها بوده اند و بر علیه انگلیسیها می جنگیده اند. به نظر شما این موضوع جای تعجب نیست؟
 
 
 
 
 
 
آمون : از طریق لینک، می توانید متن یا صوت مصاحبه فارسی را بخوانید و بشنوید به عنوان Iranian Oral History Project | Harvard University Center for Middle Eastern Studies  بخشی از تاریخ شفاهی ایران .  
 
 
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد