ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)
ستارگان دروغ و خیانت

ستارگان دروغ و خیانت

جمع آوری آراء ، نظرات ، مقالات و یادداشتهای پراکنده ناریا (آقای ناصر پورپیرار)

جام سیمین شیردال بازگردانده شده به ایران در سفر رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران به نیویورک و بهبود روابط با آمریکا

محمد

پنج‌شنبه 25 مهر 1392 ساعت 11:37 ق.ظ
یک پایگاه آمریکایی با ارائه اسناد و مدارکی گزارش داد جام شیردال که اخیراً از طرف آمریکا به ایران به نشانه حسن نیت اهدا شد، کاملا تقلبی است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی تبلت مگ، گاهی اوقات نمادهای باستانی بیشتر از آنچه که تصور می‌شوند تحسین برانگیز هستند.

به عنوان مثال جامی که آمریکا به نشانه احترام و دوستی به ایران هدیه کرد به عنوان یک سمبل در شرایط نوظهور روابط میان تهران و واشنگتن قلمداد شد و تحسین زیادی را برانگیخت.

اما یک مشکل وجود دارد. اینکه این نماد باستانی تقلبی است. براساس این گزارش، جام شیردال نه تنها تقلبی است بلکه خیلی خیلی تقلبی است!

تبلت مگ در راستای اثبات تقلبی بودم شیردال نوشت؛ بر اساس مقاله‌ای که توسط «اسکار وایت ماسکارلا» موزه دار بازنشسته موزه هنر «متروپولیتن» اخیر منتشر شده آمده است؛ جامی که اخیرا توسط وزارت خارجه آمریکا قدمت آن 2700 سال تخیمن زده شد در واقع جعلی است و تاریخ ساخت آن به سال 1999 برمی‌گردد.

براساس این گزارش، جام شیردال برای اولین بار در گالری اشیاء ایرانی در ژنو دیده شده بود و در سال 2002 توسط یک کلکسیونر ثروتمند نیویورکی خریداری شد.

وی که از اصالت این شی باستانی اطمینان نداشت، هنگام خرید خواستار مدارکی برای تایید اصل بودن شیردال شده بود که در پاسخ گزارشی دریافت کرده که سه متخصص تایید می کردند این شیء مربوط به 700 سال قبل از میلاد مسیح بوده و در غرب ایران ساخته شده است.

اما زمانی که جام به نیویورک آورده شد یکی از واسطه‌های ایرانی-سوئیسی توسط وزارت امنیتی داخلی آمریکا به اتهام جعل تعیین منشا اشیاء باستانی بازداشت شد.

سال بعد وی مجرم شناخته شد و اعتراف کرد که به دروغ گفته است شیردال مربوط به سوریه بوده درحالی که این شی متعلق به ایران است.

وی به یک سال زندان و پرداخت 5 هزار دلار جریمه نقدی محکوم شد. خریدار پول خود را پس گرفت و شیردال توقیف شد.

جام شیردال تا پاییز امسال در انبار «کوئینز» وزارت امنیت داخلی آمریکا بود. در حالی که دسترسی به این شی برای محققان و پژوهشگران ممنوع بود یک عکس از آن موجود بود که ماسکارلا را متقاعد کرد که این شی تقلبی است.

وی می‌گوید؛ در حقیقت هر کس با هنر خاور نزدیک یا هنر هر نقطه دیگر آشنایی داشته باشد با یک نگاه به آن متوجه خواهد شد که این جام تقلبی است.

تبلت مگ نوشت؛ ما به ایران یک نشان باستانی دادیم که حسن نیت خود را نشان دهیم. اما فقط یک مشکل کوچک وجود دارد. اینکه این شی تقلبی است و قدمت آن به سال 1999 بر می‌گردد.

منبع:تابناک
پاسخ:
قلابی بودن هر شیء که تولید ان را در فاصله پوریم تا قاجاریه می گویند به سادگی قابل اثبات است.

 

 

 

 

آمون : نوشته پیشین در مورد این شیردال :  

 

http://purpirar.blogsky.com/1392/07/13/post-4652/گواهی-Oscar-White-Muscarella-اسکار-وایت-موسکارلا-مبنی-بر-تقلبی-بودن-شیردال-بازپس-داده-شده-به-ایران-از-طرف-ایالات-متحده-آمریکا

 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد