ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
شعر سرایی ؛
سرمایه و سوغات ذهن های ناتوان و بی کار
آیا شما را آگاه کنم که شیاطین بر چه کسانی فرود می آیند؟ بر بسیار یاوه گویان گناهکار. آن ها که خبرها و موضوعات غالباً نادرست را می پراکنند، و بر شاعران، که گمراهان از آن ها پیروی می کنند. آیا نمی بینی که در هر وادی سرگشته اند و چیزهای ناشدنی و غیر عملی بر زبان می آورند؟!
و نه بر کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام می دهند، خدا را بسیار یاد می کنند و پس از آنکه ستم دیدند پیروز می شوند. ستمکاران خواهند دانست به چه بازگشت گاهی خواهند شتافت. ( 227 – 221 شعراء )
در آیات فوق، شیطان زدگی و پریشان گویی کسانی تصریح شده که دیری است در قالب شعر و شاعری، به آفت پراکنی ذهنی و تزریق سبک سری و کند اندیشی، عمدتا در فرهنگ شرق میانه مشغول اند. تهدید زوال و تخفیف عقل، در اثر ابتلا و عادت به مخدر وزن و قافیه، تا به آن جا جدی است که خداوند خالق صبر و خرد، در آیات مبین و صریح قران نسبت به آن هشدار داده و شعر گویان و شعر جویان را در گروه گمراهان و پریشان خاطران آورده است. در این جا هم، کسانی که همکاسه و همسوی شاعرانند، و دست بردن در کتاب خدا را کاسبی کرده اند، در هواداری دوستان شاعرشان، آیات فوق را با تحریف و تغییر و تعبیر شخصی بیان می کنند و تقسیم بندی شاعران به کافر و مسلمان را، که در صریح کتاب خدا نیست، بر قرآن می افزایند.
و شاعران )کافر) را گمراهان پیروی می کنند. آیا نمی نگری که ایشان در هر وادی سرگشته اند و چیزهایی می گویند که خود آن ها را انجام نمی دهند. (ترجمه آیات ۲۲۶ - ۲۲۴ سوره شعراء، بهاء الدین خرم شاهی، دانشنامه قران و قران پژوهی، صفحه 1321)
این که کتاب و مکتب قرآن، با توصیه پیوسته به خردورزی و عبرت آموزی، با مظاهر و عوامل بی خودی و بی اندیشگی و بی هوده گویی مقابله و از آن نهی کند، هدایت اذهان به بیانی است با مفهوم و منظوری بدون ابهام و بی توجهی به صورت فاسد شده سخن و باطل گویی شاعران جنون زده که مایه ای ندارند و جز انتقال توجه آدمی به مسائل فردی، تخریب قواعد رایج و منطقی زبان و مسخ صورت و معنای کلمات کاری نمی کنند.
شاعران که غالباً به اغتشاش اندیشه مبتلایند، با غلو در تصورات، رنگ آمیزی مبتدیات و تبلیغ خیال، هویت ها را به غارت می برند و با زبانی نامانوس شخص را به خواسته هایی مالیخولیایی مشتاق و مشغول می کنند که حاصل نهایی و ناکامانه ی آن، ایجاد چنان احساس جفا کشیدگی غیر واقعی است که سرانجام آن از پناه بردن به وافور و مخدرات خارج می شود. شاعران با درهم آمیزی وهم و واقعیت، مخاطب را به تجربه ای در ناممکنات می برند و دیگران را در آرزوهایی شریک می کنند که در هیچ صورتی گرهی از کار فرو بسته کسی نمی گشاید.
چنین ماهیت مجنونانه ای را نمی توان با لفافه نصیحت نویسی های بی سامان و نا استوار پوشش داد و شعر را نمی توان معلم زندگی شناخت. این مقصدی است که در مباحث کلامی فارغ از وزن و قافیه و در گفتار جدل آمیز ناقدانه، که با خرد ورزی منطقی پشتیبانی شود، می گنجد و به وزین سازی کلمات و بازی با لغات محول نیست که بیان هر بیت یک غزل را به راه مستانه و آونگ وار خود می فرستد، آغاز و پایان و میانه ای نامربوط دارد و جز افزودن بر سرگشتگی و تولید سرخوردگی نتیجه ای به بار نمی آورد.
اینک زمان درازی است که با شعر و صناعت شاعری، بازار راکد محافل روشن فکری را رونق می دهند، آرزوها را در جای عمل می نشانند و هزینه های گزافی را به تبلیغ و انتشار تراوشات ذهنی بی قدر و مایه کسانی صرف می کنند که برای پوشش کسادی اندیشه، به شعر سرایی و تراش کاری مضامین و کلمات روی کرده اند و شادمانه شاهدیم که عقل گرایی نوظهور در جامعه، نخستین نشانه های بی توجهی بالغانه به شعر را بروز می دهد.
http://mobina46.blogfa.com/post-11.aspx
افزوده شده در ۸ نوامبر ۲۰۱۲
ردیه ای بر شاهنامه فردوسی،حکیم ابوالقاسم طوسی به زبان فارسی دری
پیرامون شاهنامه، تحمیق ایرانیان و ساخت زبان و هویت ملی با شعر
لغات عربی در شاهنامه و سره نویسی ناب فارسی خالص معاصر فردوسی
فردوسی بیرون از شاهنامه، اول تا 14 - نقدی بر هویت شخصی فردوسی
«گاف»های حکیم «فردوسی» در «شاهنامه»- سوتی های تاریخی حکیم طوسی
تو خود حدیث مفصل بخوان ... ( شاهنامه و وزیر ارشاد )، صفار هرندی
ستیز تمام عیار فرهنگی توام با تندگویی و رفتار بی ترحم و فحاشانه
صدام حسین و نگاهی بین المللی به او - صدام حسین از زاویه ای دیگر
معرفی استاد فحاشی؛سام و دکتر پروفسور فاروق صفی زاده- دشمن حقیقت
قسمتی از نیمه پنهان دکتر مهاجرانی(سید عطاء الله مهاجرانی،دکتر)
خاکساری اساتید بین المللی و توحش مزدوران دست چندم