ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
شب قدر
در پاسخ به دوستی که بی ذکر نام در مورد شبهای قدر پرسیده بودند بگویم که خداوند در سوره ی قدر، درک معنای قدر را بر مسلمین و به طور کلی مراجعان به قرآن ممکن ندانسته و فرموده اند: و ما ادراک ما لیلة القدر. حتی توضیح بعدی که شب قدر را از هزار ماه ، که عمر معمول آدمی است، برتر می گوید، باز هم کمکی به درک معنای مستقیم قدر در این سوره نمی کند. اما مسلم است که قدر را نمی توان شب نزول قرآن گرفت، زیرا صریح آیه بیان می کند که: تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر. این توضیح نیز گرچه کمکی به ادراک کامل مفهوم قدر نمی کند، اما قید «کل امر» معلوم می کند که آن شب را لااقل نمی توان منحصر به نزول قرآن گرفت. برداشت شایع کنونی از اختلاط اشاره ی سوره ی قدر به نزول ملائکه و روح در شب قدر و با گمان و قبول این که منظور از نزول، ارسال آیات قرآن است، و تلفیق با آیه دیگر قرآن که می فرماید: شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن. چنین نتیجه گرفته اند که منظور از شب قدر، گرچه سوره قدر ذکری از حدوث موضوع در ماه معینی ندارد، شب هایی در ماه مبارک رمضان است. حال آن که آیه به تنها یک شب اشاره می کند. شیعیان علاقه مندند که این شب های قدر را با ماجرای سوء قصد و شهادت حضرت علی توام کنند و غیره و غیره. اما عمده ترین و اصلی ترین و صریح ترین و واضح ترین مطلبی که در باره شب قدر می توان گفت، همان اشاره قرآن مبارک به مطلب است: و ما ادراک ما لیلة القدر. و تو چه می دانی که شب قدر چیست؟
http://mobina46.blogfa.com/post-114.aspx
تلاش برای انکار پوریم توسط رئیس جامعه یهودیان ایران؛فرزندان استر
«گاف»های حکیم «فردوسی» در «شاهنامه»- سوتی های تاریخی حکیم طوسی
درماندگی دانشگاه شیکاگو، پرآوازه ترین مرکز ایران شناسی